• موقعیت مکانی
    ایران, تهران
  • برنامه کاری
    همه روزه 8:00 - 22:00
  • مشاوره رایگان
    09126457527
Homeبرج خنک کنندهمعرفی انواع برج خنک کننده| مدت دوره سرویس برج خنک کننده
خانه معرفی انواع برج خنک کننده| مدت دوره سرویس برج خنک کننده

برج خنک کننده خشک

یک برج خنک کننده خشک آب را به عنوان سیال خنک شونده  در یک سیستم ترمودینامیکی که به لحاظ جرمی پایسته می باشد ، دریافت می کند.

در ابتدایی ترین مرحله توزیع انرژی درون کویل برج خنک کننده خشک گرما با روش هدایت (Conduction) از مرکز جریان آب درون کویل به نزدیکی سطح درونی کویل جابجا می شود. در مرحله دوم گرما از جریان سطحی آب در اطراف کویل برج خنک کننده خشک با روش انتقال حرارت نفوذ (Convection) به سطح خارجی کویل نفوذ پیدا می کند.

گرمای انتقال یافته از سطح کویل با روش انتقال حرارت هدایت به جریان هوای اجباری ایجاد شده توسط فن دمنده یا مکنده برج خنک کننده خشک منتقل می شود.

برج خنک کننده مرطوب

برج خنک کننده مرطوب یا به عبارتی برج خنک کننده تر (Wet Cooling Tower) یکی از انواع سیستم های سرمایشی آب محسوب می گردد . کولینگ تاور مرطوب یا کولینگ تاور تر بدین دلیل با این نام نامگذاری گشته که با رطوبت و تبدیل هوای خشک به هوای اشباع از آب طی یک فرآیند انتقال حرارت جابجایی گرما دریافت می کند.

برج خنک کننده تر انواع مختلفی دارد که در مهمترین نوع دسته بندی به دو نوع برج خنک کننده مخروطی یا گرد و برج خنک کننده مکعبی تقسیم می شود. برج خنک کننده مخروطی با یک سیستم پاشش آب دوار وظیفه ایجاد سطح انتقال حرارت را برعهده دارد و این درحالی است که برج خنک کننده مرطوب مکعبی با پاشش آب ثابت یک سری نازل مربع پاش سطح پکینگ یا سطوح خنک کننده را تحت پوشش خود قرار می دهد .

سیر تکامل تکنولوژی برج خنک کننده مرطوب

برج خنک کننده مرطوب در اصول انتقال حرارت در ابتدا با بدنه گالوانیزه و فن های گریز از مرکز تولید و عرضه می شد و تولیدکنندگانی همچون شرکت های بالتیمور و ابارا از اولین تولید کننده گان برج خنک کننده مرطوب محسوب می شوند . با گذر زمان و پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی بدنه برج های خنک کننده مرطوب از گالوانیزه به فایبرگلاس تغییر پیدا کرد . نسل های جدید برج های خنک کننده  مرطوب یا تر با تکنولوژی بخارگیر و قطره گیر در زمینه کاهش مصرف آب مصرفی گام بزرگی را برداشته است.

سبک بودن ، کم مصرف بودن و بهینه بودن برج های خنک کننده مرطوب نسل جدید از مهم ترین ویژگی های این دستگاه نسبت به نسل های پیشین آن می باشد.

انواع برج خنک کننده

  1. برج خنک کننده مدار باز: در این نوع کولینگ تاور، آب توسط یک پمپ به بالای برج انتقال می یابد و توسط نازلها بر روی سطوح خنک کننده پاشیده می شود. هوایی که از پایین برج به داخل برج خنک کن وارد می شود، توسط مجموعه فن و الکتروموتور که در بالای برج قراردارد، از میان سطوح خنک کننده عبور کرده و به سمت بالا مکیده می شود. بدین ترتیب بر اثر تماس مستقیم آب و هوا، بخشی از آب تبخیر می شود.
  2. تبخیر آب یک فرآیند گرماگیر است و گرمای مورد نیاز را از جریان آب داخل برج خنک کننده جذب می کند. این نوع برج خنک کننده برای محیط هایی که از رطوبت نسبی کمی برخوردار است یا به اصطلاح هوا خشک است بسیار مناسب است. عمده ترین عیب این نوع برج خنک کننده هدررفت بیش از حد آب در اثر تبخیر است.
  3. برج خنک کننده مدار بسته

  4. در این نوع برج خنک کننده تماس مستقیم بین آب و هوا برقرار نمی شود. آب یا هر سیالی که قرار است در برج خنک کن سرد شود از داخل یک کویل حرکت می کند. هوا نیز توسط مجموعه فن و الکتروموتور از پایین به بالا مکیده می شود.
  5. در اثر برخورد هوا با سطح بیرونی کویل، حرارت از کویل و بالتبع از سیال داخل کویل جذب می شود و توسط جریان هوا به محیط اطراف منتقل می شود. این نوع برج خنک کننده برای خنک کردن آب با دمای بالا و یا محیط  دارای هوا سرد بسیار مناسب است.
  6. برج خنک کننده هیبریدی

  7. زمانی که از ترکیب دو برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته استفاده کنیم شکل سومی از کولینگ تاور به نام کولینگ تاور هیبریدی خواهیم داشت. در این نوع برج خنک کننده، آب یا سیال خنک شونده از داخل کویل حرکت می کند و بر روی کویل توسط مجموعه نازل آب پاشیده می شود.
  8. مزیت این نوع برج خنک کننده بهینه سازی مصرف آب است. در شب هنگام و یا ایامی که دمای هوا پایین است، برج خنک کننده صرفا خشک کار می کند ولی در ساعاتی که هوا گرم است، آب بر روی کویل پاشیده می شود و از هر دو نوع انتقال نهان و محسوس جهت سرمایش سیال خنک شونده بهره گیری می شود.

سرویس برج خنک کننده

سرویس و تعمیرات دوره ای برج خنک کننده یا کولینگ تاور(cooling tower) یکی از مهمترین عملیات های تاسیسات درنگهداری تجهیزات صنعتی و برودتی می باشد. سرویس برج خنک کننده از این حیث حائز اهمیت می باشد که سبب افزایش طول عمر قطعات داخلی و اجزای کولینگ تاور گشته و از نگاهی دیگر نیز این موضوع سرویسی در برج خنک کن سبب ثبات در راندمان این تجهیز خواهد شد.

به عبارتی دیگر به منظور اینکه یک برج خنک کننده در تمامی فصول و در تمامی شرایط یک عملکرد مطلوب و ایده آل داشته باشد باید دائماً مورد سرویس و عملیات آورهال (overhaul) قرار گیرد.

دلایل اهمیت سرویس برج خنک کننده:

لزوم سرویس برج خنک کننده زمانی مشخص می شود که کولینگ تاور پس از مدتی به دلیل وجود تبخیر و افزایش غلظت مواد محلول در آب در بخشهای مختلف خود از جمله افشانک ها ، پکینگ ها و انشعابات سیستم پاشش آب دچار رسوب و گرفتگی شود.

رسوب و گرفتگی سبب کاهش شدید عملکرد کولینگ تاور در خنک کاری آب می شود و پس از مدت کوتاهی دمای خروجی آب سرد برج خنک کننده افزایش می یابد. از طرفی دیگر همین موضوع رسوب گرفتگی سبب از بین رفتن قطره گیرها و در نتیجه آن سبب استهلاک قطعات بخش هوادهی همچون فن ؛ سیستم کاهش دور و موتور می شود. دلایل اهمیت سرویس برج خنک کننده به صورت مختصر به شرح ذیل می باشد.

1-کاهش میزان رسوب گرفتگی در برج خنک کننده

2-افزایش راندمان برج خنک کننده

3-افزایش طول عمر قطعات داخلی برج خنک کننده

4-کاهش دمای آب خروجی از برج خنک کن

5-کاهش سر و صدای تولید از دستگاه

6-کاهش لرزش ناشی از عملکرد فن و سیستم پاشش آب که بدلیل رسوب و رطوبت ممکن است مختل گردد

7-افزایش کیفیت آب خروجی به لحاظ میزان TDS

مدت دوره سرویس برج خنک کننده

بنابراین سرویس برج خنک کننده باید به صورت دائمی و دوره ای از زمان راه اندازی برج خنک کننده صورت پذیرد. سرویس برج خنک کننده باید شامل بخشهای مختلف از جت شویی توسط آب یا اسید صورت پذیرد.همچنین این بخش از سرویس در برخی موارد نیازمند تعویض و یا تعمیر بخشی از قسمتهای معیوب می باشد. سرویس و عملیات تعمیر و نگهداری برج خنک کننده بهتر است در دوره های بین 6 الی 12 ماه به صورت دائم صورت پذیرد.

در برخی از موارد جهت افزایش دوره سرویس اساسی برج خنک کننده از تجهیزات فیلیترینگ آب و هوا جهت جلوگیری و کاهش میزان رسوب نیز استفاده می شود. استفاده از سیستم های فیلترهوای فلزی که در ورودی لوور (کرکره مکش هوا) یا فیلترهای سختی گیر در ورودی آب جبرانی از راه حل های متداول در کاهش رسوب گیری و افزایش دوره سرویس برج خنک کننده به شماره می آید.

عوامل تأثیرگذار بر کاهش دوره سرویس برج خنک کننده

  • استفاده از سیستم کنترل دور هوشمند در موتور و کاهش دور نامی فن به حالت استاندارد
  • استفاده از سیستم فیلترهوای فلزی در قسمت مکش هوا و جداسازی آلاینده های موجود در هوای خشک ورودی
  • استفاده از سیستم کاهنده سختی آب در بخش آب جبرانی که سبب کاهش میزان رسوب گیری خواهد شد.
  • استفاده از متریال مرغوب در تجهیزات به کار رفته داخلی که سبب کاهش میزان رسوب گرفتگی خواهد شد.
  • نگهداری منظم برج خنک کننده ، روغن کاری منظم تجهیزاتی همچون بلبرینگ و اسپرینکلر
  • تنظیم دقیق میزان بلودان یا تنظیم هوشمند بلودان برج خنک کننده که سبب کاهش میزان TDS آب و رسوب می شود.
  • استفاده از پنل های دسترسی مناسب جهت چک کردن دائمی روند رسوب گیری و عملکرد تجهیزات داخلی

 


مطالب مرتبط
نظر دهید

نظر دهید

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟